Nowe metody w 2020 jak lepiej transportować ponadgabaryty - na kółkach

transport wielkogabarytowy

Warto się o nich dowiedzieć

Mimo iż transport lądowy można uznać za typ transportu bardzo uniwersalnego i wręcz idealnego, ma on swoje poważne wady. Warto się o nich dowiedzieć. Dzięki temu każdy sam zdoła stwierdzić, czy właśnie tego potrzebuje.

Nowe metody w 2020 jak lepiej  transportować ponadgabaryty - na kółkach transport wielkogabarytowy
/> Pierwsza wada tyczy się wypadków i kolizji na drogach. Przeprowadzając transport maszyn dla firm, zwykle należy trzymać się wskazanych terminów, a te mogą niestety zostać samoistnie przesunięte, jeżeli przewoźnik natknie się na trasie na jakąś przeszkodę. Nie zdarza się to rzadko. Jeszcze gorzej, gdy transport ciężki zostanie uniemożliwiony przez kiepskie warunki atmosferyczne, z którymi nic nie da się zrobić. A pogoda w Polsce lubi płatać figle. Nie da się jej zaplanować z większym wyprzedzeniem, a i prognozy sprzed jednego dnia bywają nietrafione. Silne opady deszczu, wichura czy śnieg totalnie uniemożliwią transport ponadgabarytowy. Poważnym błędem byłoby bowiem decydowanie się na przewożenie bardziej wartościowych rzeczy i towarów mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych.


Nie każdą trasą da się go

Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.


Oprócz samych kierowców z uprawnieniami na

Przewiezienie wielkich elementów konstrukcyjnych do budowy mostów czy elektrowni wiatrowych wymaga skorzystania z usług firm transportowych, które posiadają uprawnienia na transport ponadgabarytowy. Organizacja takiego transportu wymaga uwzględnienia kilku czynników oraz zaangażowania znaczniej ilości osób. Oprócz samych kierowców z uprawnieniami na transport ciężki oraz ponadgabarytowy w samym momencie przejazdu należy zatrudnić pilotów, którzy dbają o bezpieczeństwo i płynność samego przejazdu. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana trasa przejazdu jest kluczowym elementem. Na niektórych skrzyżowaniach bowiem mogą być problemy z przejazdem. Dlatego potrzeba również pracowników, którzy będą demontować znaki drogowe na czas pokonania jednego skrzyżowania. Czasami jest to bardzo kłopotliwe i dlatego transport maszyn ponadgabarytowych należy do jednych z najbardziej zaawansowanych czasowo przejazdów. Mimo to, że nocą ruch samochodowy jest znacznie mniejszy, przejazd nie może odbywać się szybciej niż przewidują przepisy.


Ale nie wszystkie nadają się do

Wszystkie pojazdy, które poruszają się po drogach przeznaczone są do transportu, czy to ludzi, czy maszyn, czy innych towarów. Ale nie wszystkie nadają się do transportu ładunków nadgabarytowych. Do tego potrzebne są specjalne środki transportu oraz specyficzna organizacja całego procesu.
Jeśli więc ktoś chce przewieźć ładunek, który na przykład waży więcej niż 42 tony, lub jest wyższy niż 4 metry, musi zamówić usługę, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się przewozem tych wszystkich ładunków, które swoimi gabarytami wykraczają poza przyjęte normy. Transport ciężki oczywiście organizowany jest przez jednostki do tego wyspecjalizowane. No i zawsze odbywa się dopiero po uzyskaniu od odpowiedniej instytucji zgody. Taką zgodę uzyskuje się po złożeniu specjalnego wniosku, w którym muszą być zawarte niezbędne dokumenty dotyczące planowanej trasy. Trudno bowiem wyobrazić sobie na przykład transport maszyn budowlanych, których wysokość przekracza wysokość wiaduktu, a ciężar, udźwig mostu.